انواع فلنج چیست ؟

فلنج چیست ؟

همانطور که میدانید اتصالات و لوله های فلزی مهم ترین قسمت هر تاسیساتی می باشد که با توجه به گسترش صنعت ، روز به روز استفاده از این محصولات نیز زیاد تر می شود. با توجه به افزایش استفاده از اتصالات فلزی ، افراد به دنبال راهی بودند که بتوان این اتصالات را به راحتی به یکدیگر وصل نمود. نیاز به نصب و وصل آسان محصولات فلزی باعث شد که محصولی به اسم فلنج ساخته شود و مورد استفاده قرار بگیرد. برای اینکه بدانید انواع فلنج چیست و چه کابردی دارد ادامه این مطلب را از دست ندهید.

فلنج یکی از مهم ترین ابزاری است که ساخته و به جای جوشکاری از ان استفاده می شود. این محصولات به شکل صفحات دیسکی گرد ساخته می شوند که برای نصب لوله ها مناسب باشند. پیشینه تاریخی Flange به اوایل قرن 19 میلادی بر می گردد که متاسفانه در آن زمان چندان مورد توجه قرار نگرفت. اما پس گذشت چند دهه ایت محصول و ایده ساخت آن مجددا مورد برسی قرار گرفت و نهایتا عملی گردید .

امروزه انواع فلنج در جنس های مختلف ساخته می شود و به علت مزایا ی فراوانی که دارد افراد را به سمت استفاده از این محصولات به جای جوشکاری سوق می دهد. برای پاسخ به سوالات کارکرد فلنج چیست و یا انواع فلنج به چه صورت می باشد ، ادامه این صفحه را از دست ندهید.

نحوه نصب فلنج چیست ؟

نصب فلنج و شیوه انجام آن علتی است که افراد زیادی آن را برای استفاده در تجهیزات صنعتی خود ترجیح می دهند. در پاسخ به این سوال که نحوه نصب فلنج چیست باید گفت : در سطح این فلنج ها سوراخ هایی با فاصله یکسان در دور تا دور صفحه این محصول وجود دارد. دو فلنج که از نظر ضخامت و قطر با یکدگیر تناسب دارند در کنار هم قرار می گیرند و به وسیله پیچ و مهره به یکدیگر متصل می شود.

انواع فلنج بر اساس کارکرد آن ها از نظر ظاهری با یکدیگر تفاوت هایی دارند ولی در نهایت ساختار و شیوه نصب کلی آن ها به این صورت می باشد. استفاده از پیچ و مهره در این محصولات باعث می شود که در صورت نیاز بتوان لوله های و اتصالات را از یکدیگر باز نمود و مجددا پس از اعمال تغییرات به یکدیگر وصل کرد.

در حقیقت برای باز و بسته کردن فلنج و جدا سازی لوله ها کافیست پیچ و مهره های آن را باز نمود و پس از اتمام کار دوباره بست.

انواع فلنج چیست ؟

تولید انواع فلنج باعث می شود که این محصولات از هر نظری بتوانند نیاز مصرف کننده را مرتفع سازند. بهتر است از مرکز فروش فلنج در تهران خریداری نمایید، اگر در تهران هستید. ساخت این محصولات در مدل ها و جنس های مختلفی ساخته می شود که باعث می شود مصرف کننده بتواند در زمان خرید انتخاب راحت تری داشته باشد.در ادامه به این سوال که انواع فلنج چیست ، پاسخ خواهیم داد. پس با ما همراه باشید :

فلنج مهره ای

انواع فلنج

فلنج مهره ای ، رزوه ای یا دنده ای که یکی از پر مصرف ترین انواع فلنج می باشد. شیوه ساخت و نصب این محصول دقیقا مطابق تعریف اولیه فلنج ها می باشد. علت اسم گذاری این محصول به علت شیوه نصب آن است. در زمان نصب فلنج دنده ای از رزوه یا پیچ و مهره استفاده می شود که قابلیت جدا سازی تاسیسات فلزی از یکدیگر را فراهم می کند. منظور از رزوه در این فلنج چیست ؟

پیچ و مهره یا رزوه های استفاده شده در این محصول به صورت نر و ماده می باشند و از هر نظر شما را از جوشکاری بی نیاز می کنند. شایان ذکر است در نصب این محصولات باید از گسگت استفاده نمود.

گسگت در نوع مهره ای این فلنج چیست ؟

برای عدم نفوذ و خروج آب از درز های های فلنج مهره باید از آب بندی شدن آن مطمن گشت. آب بندی کامل و بدون نقص فلنج دنده ای صرفا با گسگت صورت می گیرد و خیال شما را از بابت هر گونه نشتی و نفوذ سیالات راحت می کند. استفاده از رزوه در این محصول باعث می شود که علاوه بر نصب محصولات فلزی در نصب و راه اندازی لوله و اتصالات پلیمری نیز استفاده نمود.

 

فلنج لپ جوینت یا لبه دارفلنج چیست -لپ جوینت

این دسته از انواع فلنج به علت قیمت ارزان و با صرفه ای دارد که دارد مورد استفاده ی فراوان قرار میگیرد. در نصفل فلنج لپ جوینت یا لبه دار باید از جوشکاری استفاده شود ولی همچنان به شما این امکان را می دهد که در هر موقع که نیاز داشتید به تخریب و تعمیر مجدد سیستم و تاسیسات خود بپردازید. این دسته از فلنج در انواع جنس و با مواد اولیه مختلفی ساخته می شود و از آنجا که با سیالات داخل لوله تماس برقرار نمی کند ، محدودیتی در زمینه مواد اولیه ساخت ایجاد نمی کند.

 

 

فلنج گلو دارانواع فلنج گلو دار

دسته از انواع فلنج نیز مشابه نوع لپ جوینت یا لبه دار می باشد. نصب این فلنج چیست و چگونه صورت می گیرد. همانند نوع لبه دار فلنجها این محصول نیز برای نصب نیاز به جوشکاری دارد. ولی ساختار و شکل تولیدی این مصحول باعث می شود که از مقاومت خوبی به نسبت سایر انواع فلنج برخوردار باشد. در فلنج گلو دار ناف یا سوراخی با شیب ملایم یا تندی در مرکز صفحه قرار دارد و به گوشه های صفحه متصل می شود.

 

 

 

فلنج اسلیپ آنفلنج چیست اسلیپ آن

منظور از اسلیپ آن  (SLIP ON) در این نوع از فلنج چیست ؟ همانطور که از اسم ای دسته از انواع فلنج بر می آید ، این محصولات به صورت رو کار می باشند. تولید در انواع ضخامت و قطر باعث می شود که برای استفاده در انواع تاسیسات با فشار های مختلف مناسب باشد. به همین علت است که این محصول از کاربرد فراوانی برای استفاده در تاسیسات مهم برخوردار می باشد. شایان توجه است نصب این محصول به مهارت و دقت خاصی نیاز است که بتواند جوشکاری لازم برای وصل آن به صورت دقیق انجام دهد.

 

 

فلنج سوکت جوشیانواع فلنج سوکت جوشی

این محصول استفاده و کاربرد ایده آلی در زمینه استفاده در سیستم هایی با دما کم ، فشار پایین و قطر لوله ای کم دارد. برای نصب این دسته از انواع فلنج باید لوله را در درون  فلنج قرار داد و نهایتا با جوش کاری آن را تثبیت نمود. شایان ذکر است این محصول نصب آسانی دارد و می تواند با پوشش گالوانیزه تهیه شود. وجود این پوشش بر روی فلنج سوکت جوشی باعث می شود تا مقاومت آن در برابر عوامل مخرب بسیار بالا رود.

 

 

فلنج نر و مادهفلنج نرو ماده چیست

منظور از نر و مادگی در این نوع از انواع فلنج چیست؟ علاوه بر آن که راهنمای خرید فلنج یاری گرتان خواهد بود باید بدانید که  این محصولات به صورت جفت جفت در بازار عرضه می شوند و علت نامگذاری نر و ماده نیز به علت شیوه نصب آن می باشد. فلنج نر و ماده بر خلاف سایر انواع فلنج در کنار هم قرار نمی گیرند بلکه در یکدیگر فرو می روند و سپس پیچ و مهره می شوند. ای محصول از مقاومت خوبی در برابر حرارت و فشار برخوردار است .

 

فلنج کورانواع فلنج کور

blind flanges بر خلاف سایر انواع فلنج وظیفه دیگری را در تاسیسات شما به عهده دارد. این محصول بر خلاف سایر موارد ، موجب انتقال سیالات نمی شود لوله ای را به لوله دیگر پیوند نمی زند بلکه بر عکس ، جریان سیالات را در لوله های قطع می کند. در قسمت هایی از تاسیسات که به قطع جریان سیالات یا جدا سازی آن ها از هم نیاز است این محصول قرار میگیرد. شایان ذکر است برای عدم نشتی و عدم خروج سیالات ، باید از واشر در هنگام نصب فلنج کور استفاده نمود.

در این قسمت به ذکر و توضیح انواع فلنج پرداختیم. شما می توانید برای خرید انواع فلنج با بهترین قیمت و کیفیت به سایت و گروه صنعت آریان مراجعه کنید.

 

انواج جنس فلنج چیست ؟

البته که انواع فلنج فقط محدود به ساختار و شکل ظاهری آن نمی باشد. به همین علت نیز این قسمت را به برسی انواع جنس فلنج اختصاص داده ایم. مهم ترین و پر استفاده ترین جنس های فلنچ به این شرح می باشد :

فولادی :

بیشتر فلنچ های موجود در بازار از جنس فولاد می باشند. علت استفاده از فولاد در این قطعه نیاز به تحمل بالای فشار و مقاومت و استحکام زیاد می باشد که آلیاژ فولاد را به بهترین انتخاب تیدل می کند. اما این آلیاژ خود به دو دسته تقسیم می شود که بر اساس شرایط تاسیساتی باید مورد استفاده قرار بگیرد :

  • فولاد زنگ نزن : بدون شک تا کنون نام استیل ، استیل زنگ نزن یا استنلس استیل را شنیده اید. این محصول یکی از بهترین انواع فلنج می باشد که در تمامی تاسیسات و سیستم های با کیفیت مورد استفاده قرار میگیرد. از مزایای این قطعه می توان به مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی اشاره کرد و همین نیز باعث بالا رفتن طول عمر تاسیسات و جلوگیری از ترکیدگی می شود. به همین علت به شما پیشنهاد می کنیم با صرف هزینه بیشتر محصول با کیفیت تر تهیه نمایید.
  • کربن استیل : پس از فولاد زنگ نزن این محصول را می توان با کیفیت ترین انواع فلنج محسوب کرد. هرچند این قطعه از مقاومت در برابر زنگ زدگی برخوردار نمی باشد اما با این وجود به علت استفاده از کربن در نیکل در ساختار آن از مقاومت و استحکام بسیار خوبی در برابر فشار برخوردار می باشد. به همین علت با خیال راحت می توانید از این قطعه در تاسیسات گازی استفاده نمایید.

گالوانیزه :

آهن با اینکه یک فلز مقاوم است اما به راحتی زنگ میزند و پوسیده می شود. به همین علت برای جلوگیری از فرایند با استفاده از زینک یا روی مذاب پوششی به نام گالوانیزه بر روی آن قرار می گیرد که مقاومت آن را تا حد بسیار مطلوبی بالا می برد.

پلی اتیلن :

از فلنج تنها برای اتصال لوله های فلزی استفاده نمی شود و شما به راحتی میتوانید با استفاده از رینگ و فلنج پلی اتیلن لوله های پلیمری را نیز به راحتی به یکدیگر متصل نمایید. مزایا این فلنج نیز مانند انواع فلنچ های فلزی است که در ادامه به آن می پردازیم.

مسی  و چدنی :

هرچند که استفاده از فلنج مسی و چدنی چندان رایج نمی باشد اما بسته به شرایط تاسیسات از این محصول نیز می توانید برای تاسیسات و سیستم های لوله کشی استفاده کنید. علی الخصوص اتصالات انتقال هوای گرم که با استفاده از ویژگی های مس بسیار کاربردی می باشد.

خرید انواع فلنج به راحتی از طریق صنعت اریان برای شما میسر شده است برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. همچنین برای اینکه بدانید مزایا فلنج چیست ادامه این مطلب را از دست ندهید.

مزایا استفاده از انواع فلنج چیست ؟

چرا باید از فلنج استفاده کرد و آن را به جوشکاری ترجیح داد؟ جواب این سوال به شرح زیر می باشد :

  1. نصب راحت : به جای جوشکاری تمامی اتصالات و لوله های فلزی به یکدیگر ، به راحتی می توانید با پیچ و مهره کردن آن ها به یکدیگر ، نصب و ساخت تاسیسات خود را ساده و تسهیل کنید.
  2. امکان اعمال تغییرات و تعمیرات : مهم ترین مزیت استفاده از فلنج چیست ؟ قابل تعمیر و تغییر دادن آن. اگر با جوشکاری لوله های خود را به یکدیگر متصل کنید ، امکان تغییر دادن آن وجود ندارد. مگر آن که آن را برش دهید و مجددا نصب کنید. این در حالی است که در استفاده از انواع فلنج در صورت نیاز ، در هر زمان که بخواهید می توانید تعمیرات و تغییرات خود را در سیستم مد نظر خود اعمال کنید.
  3. نصب و اتصال محصولات پلیمری : شما از جوشکاری نمی توانید در نصب محصولات پلیمری استفاده کنید. این درحالی است که با استفاده از این محصولات ، امکان اتصال انواع لوله های پلمیری نیز میسر می شود.
  4. استفاده در انواع تاسیسات پر فشار و کم فشار : تولید انواع فلنج ها موجب شده است تا بتوان از این محصولات در انواع تاسیسات گرم و سرد یا کم فشار و پرفشار استفاده کرد. در حقیقت تنوع بالا ساخت موجب شده است تا نیاز مصرف کننده از هر نظری رفع شود.
  5. ضد زنگ و پوسیدگی : انواع فلنج را می توان با انواع مواد اولیه مانند استیل زنگ نزن تولید کرد. همچنین وجود این محصولات با پوشش های مانند گالوانیزه باعث می شود تا خیال مصرف کننده از بابت زنگ زدگی ، خوردگی و پوسیدگی راحت شود.

در این قسمت توضیح دادیم که مهم ترین مزایا استفاده از فلنج چیست و چرا بهتر است که به جای جوشکاری از آن استفاده شود. اگر قصد خرید فلنج با بهترین قیمت و کیفیت را دارید با گروه صنعت آریات تماس بگیرید.

کارکرد انواع فلنج چیست؟

سیستم ها لوله کشی :

پر کاربرد ترین استفاده انواع فلنج در سیستم های لوله کشی و انتقال سیالات است. از آنجا که میتوان این محصولات را به خوبی آب بندی که به راحتی می توان در سیستم انتقال گاز یا آب از آن استفاده نمود.

سیستم های مستعد آتش سوزی :

جوشکاری می تواند برای اماکنی مستعد آتش سوزی و حریق هستند بسیار خطرناک  و نا مناسب باشد. به همین علت می توان در این دسته از تاسیسات از انواع فلنج مانند رزوه ای یا دنده ای که به جوشکاری نیاز ندارند استفاده نمود.

استفاده مکانیکی  :

بر خلاف تصور شما ، این محصولات تنها در لوله کشی و انتقال سیالات به کار نمی روند. بلکه استفاده مکانیکی از این ابزار نیز ممکن است. برای مثال در ساخت ماشین و خودرو می توان از از انواع فلنج استفاده نمود .

سیستم های حساس و مهم :

برخی از تاسیسات و سیستم های تخصصی به علت اهمیت خود نیاز دارند که از هرگونه رطوبت ، هوا یا گرد و غبار به دور باشند. امکان آب بندی بسیار بالا انواع فلنج ها این امکان را فراهم می کند که تاسیسات و سیستم های حساس را از هرگونه غبار یا عوامل مخرب دور نمود.

نکات مهم در خرید انواع فلنج چیست ؟

  • 1-به قطر خارجی و داخلی آن توجه کنید و آن را متناسب با لوله مد نظر خود خریداری کنید. (این اعداد معمولا بر روی بدنه محصول حک می شوند.)
  • 2-به کلاس فلنج دقت کنید. انواع فلنج بر اساس درجه و کلاس خود از تحمل فشاری مختلفی برخوردارند. استفاده ار نوع نا مناسب این محصول می تواند موجب به بار آمدن خرابی شود.
  • 3-فلنج مناسب خود را بر اساس کارکرد آن انتخاب کنید. توجه داشته باشید که محصول مورد نظر خود را در چه قسمتی از تاسیسات استفاده می کنید.
  • 4-خرید تجهیزات مورد نیاز برای آب بندی محصولات خود را فراموش نکنید.
  • 5-ضخامت و قطر سوراخ های صفحات را مد نظر قرار دهید. (اعداد آن گاهی بر روی بدنه درج می شود.)
  • 6-به کد حرارتی محصول مورد نظر خود دقت کنید. این محصولات حدودی برای تحمل دما دارند پس از این موضوع غافل نشوید.

در این مطلب به طور کامل به این سوال که فلنج چیست و انواع آن به چه صورت می باشد پاسخ دادیم .شما می توانید برای مشاوره و خرید انواع فلنج با بهترین قیمت و کیفیت به گروه صنعت آریان مراجعه کنید.

صنعت آریان ارائه دهنده انواع تجهیزات تخصصی آبی ، گازی ، ساختمانی ، پتروشیمی و نفتی آماده خدمت رسانی به شما مشتریان عزیر می باشد.

 

امید است که این مقاله در مورد پرسش هاتان در زمینه فلنج چیست پاسخ داده باشد. اکنون می توانید برای تکمیل پاسخ این پرسش با مشاوران صنعت آریان تماس گرفته و اطلاعات خود را آپدیت نمایید.

انواع فلنج به چه صورت است ؟

مهم ترین فلنج ها به انواع دنده ای ، اسلیپ آن ، نرو ماده ، کور ، لپ جوینت ، گردنه دار و ... تقسیم می شوند.

مهم ترین مزیت فلنج چیست ؟

مهم ترین مزین فلنج قابلیت باز و بسته کردن پس از نصب می باشد.

تحمل فشار و دما فلنج ها به چه صورت می باشد؟

این محصولات بر اساس کد حرارتی و کلاس های مختلف ، فشار و دمای متفاوتی را تحمل می کنند.

4.7/5 - (256 امتیاز)

13 دیدگاه

  • برای تاسیسات آبرسانی آب سرد با فشار کم خرید کدام یک از فلنج ها مناسب تر می باشد ؟

    • سلام –
      شما از انواع فلنج می توانید برای انتقال انواع سیالات استفاده کنید. اما بهترین فلنج برای انتقال سیالات سرد با دمای کم فلنج سوکت جوشی می باشد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید انواع فلنج ها با گروه صنعت آریات تماس بگیرید.

  • سلام وقت بخیر – در طول مقاله ذکر کردید که وقتی از فلنج استفاده میشه نیازی به جوشکاری نیست و به عنوان مزیت ذکر آن را ذکر کردید. و در ادامه نیز گفتید برای نصب بعضی از انواع فلنج به جوشکاری نیازه ؟ در این صورت همه فلنج ها مزیت باز و بست کردن را ندارد ؟

    • سلام
      شایان ذکر است جوشکاری که در نصب فلنج ها صورت می گیرد برای اتصال خود فلنج به لوله می باشد. برای اتصال لوله ها به یکدیگر فلنج نقش واسطه را ایفا می کند. پس قابلیت باز و بسته شدن در تمامی انواع فلنج موجود می باشد و شما می توانید بر اساس نیاز به خرید هر کدام از آن ها اقدام فرمایید.

  • برای ساخت تاسیسات آبرسانی و گاز رسانی یک برج یک نوع از فلنج کافی خواهد بود یا به انواع مختلفی نیاز هست ؟ ممنون می شم راهنمایی بفرمایید.

    • سلام وقت بخیر
      به طور معمول تمامی سیالاتی که در یک برج منتقل می شوند از دما و فشار یکسانی برخوردار نیستند و برخی از آنها به فلنج محکم تری نیاز دارند و برخی نیز با نوع کم مقاومت تر نیز سازگار هستند. به همین علت طبیعتا از فلنج های مختلفی در تاسیسات یک ساختمان یا برج استفاده می شود. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید انواع فلنج مناسب با قسمت های مختلف ساختمانی با گروه صنعت آریان تماس بگیرید و به کسب اطلاعات لازم بپردازید.

  • درجه تحمل فشاری فلنج تا چه حده و برای انتقال سیالات گرم هم مناسب هست یا خیر ؟

    • بله- فلنج ها در انواع مختلفی تولید می شوند که بر اساس مواد اولیه ، جنس و ساختار آن هم برای انتقال سیالات گرم و سرد و هم کم فشار و پر فشار مناسب می باشد. بر روی بدنه فلنج کد حرارتی و کلاس آن ذکر می شود. شما باید این اعداد را با دما مد نظر خود تطبیق دهید و سپس اقدام به خریداری فرمایید. کلاس های فلنج ها از 150 تا 2500 می باشد و بالا ترین حد آن فشار بسیار بالایی را می تواند تحمل کند. شما می توانید با تماس با صنعت آریان به مشاوره رایگان بپردازید و به خرید محصول مورد نیاز خود بپردازید.

  • سلام – در طول مطلب ذکر کردید که آب بندی بسیار اهمیت دارد و حتما باید دقیق صورت بگیره . تجهیزات خاصی برای آب بندی فلنج نیاز هست یا خیر ؟

    • سلام و وقت بخیر
      بله همانطور که در طول مقاله هم ذکر کردیم آب بندی فلنج ها از اهمیت زیادی برخوردار است. شیوه آب بندی هر کدام بر اساس نوع آن تفاوت می کند برای مثال در فلنج دنده ای از گسگت برای آب بندی استفاده می شود. علاوه بر آن معمولا از واشر های مخصوصی نیز در زمان پیچ و مهره کردن آن استفاده می شود. شما می توانید برای مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر با گروه صنعت آریان تماس برقرار کنید.

  • سلام وقتتون بخیر باشه ممکنه بفرمایید قیمت ها به صورت بروزرسانی شده است یا خیر؟

  • سلام وقتتون بخیر ممنون از مطالب خوبتون فلنج سوکت جوشی مقاوم ترین هست؟ ممکنه بفرمایید مقاوم ترین کدومه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *