تجهیزات تاسیسات ساختمان

تجهیزات تاسیسات ساختمان

یک ساختمان برای اینکه برای سکونت آماده شود به تجهیزات زیادی نیاز پیدا خواهد کرد و بدون هر یک از این تجهیزات امکان استفاده و سکونت در آن ساختمان از هر کسی سلب می شود. در صدر این تجهیزات ، بدون شک تاسیسات را می توان مهم ترین عضر هر ساختمانی دانست. این قسمت از ساختمان به قدری مهم می باشد که حتی یک نقص کوچک در آن می توان یک اختلال بزرگ در کل ساختمان به وجود بیاورد. این قسمت از تجهیزات زیادی تشکل شده است که به تجهیزات تاسیسات ساختمان یا تجهیزات موتورخانه مشهور هستند.

ما در این مطلب قصد داریم تا به طور کامل به تجهیزات تاسیسات ساختمان بپردازید پس برای کسب اطلاعات لازم در مورد این تجهیزات این مطلب را به هیچ عنوان از دست ندهید.

تجهیزات تاسیسات ساختمان

انواع تجهیزات ساختمان کدامند ؟

در این قسمت ما قصد داریم  مورد از مهم ترین تجهیزات تاسیسات ساختمان را به شما معرفی کنیم. هرچند که تمامی تجهیزاتی که در تاسیسات ساختمان به کار می روند از اهمیت زیادی برخوردار می باشند اما به طور کلی مهم ترین این تجهیزات به تفکیک نوع تاسیسات به این شرح می باشد :

تاسیسات گرمایشی ساختمان :

این تاسیسات از کلیدی ترین تجهیزات تاسیسات ساختمان می باشد که هم در تهویه و سیستم هوا مطبوع نقش دارد و در زمستان وظیفه گرم کردن هوا را به عهده دارد و هم در طول سال تامین کننده آب گرم می باشد به طور مداوم و روزمره از آن استفاده می گردد. تاسیسات گرمایشی ساختمان نه تنها از حساسیت بالایی برخوردار می باشند بلکه قیمت بالایی را نیز به خود اختصاص می دهند. مهم ترین تجهیزات تاسیسات ساختمان گرمایشی به این شرح می باشد :

  • دیگ یا بویلر : این وسیله با استفاده از مشعل و سوختی که به آن می رسد وظیفه داغ کردن آب را به عهده دارد. مقاومت این محصول باید بسیار بالا باشد چرا که دمای بسیار زیادی را تحمل می کند. این محصول به دو دسته ی فولادی و بخار تبدیل می شود.
  • مشعل : مشعل همانطور که از اسم آن نیز معلوم است وظیفه آتش زدن سوخت موجود در تجهیزات تاسیسات ساختمان را دارد و در نهایت موجب تبدیل انرژی سوخت به انرژی گرمایشی می شود.
  • لوله های و سیستم انتقال آب گرم : در آخر برای انتقال آب داغ تولید شدن دز این تجهیزات باید از لوله های مخصوصی استفاده کرد که تحمل دمایی آب های در جریان را داشته باشد. این لوله ها معمولا لوله های فولادی یا مانیسمان می باشند.
  • منبع انبساط : همانطور که می دانید ماده های گرم حجم بیشتری را اشغال می کنند. در تاسیسات گرمایشی نیز بالا رفتن دما موجب افزایش حجم سیالات می شود که اگر جایی برای آن ها تعبیه نشود به ترکیدگی منجر می شود. منبع انبساط همان فضا تعبیه شده برای  افزایش حجم آب می شود و از ترکیدگی تجهیزات تاسیسات ساختمان جلوگیری می نماید.

برای انتقال آب گرمی که در این تجهیزات تولید می شود از تاسیسات دیگری نیز استفاده می شود که از آن به عنوان تجهیزات تاسیسات ساختمان انتقال آب یاد می شود. در ادامه در مورد این تجهیزات توضیحات بیشتری ارائه خواهیم داد.

تجهیزات تاسیسات ساختمان

تجهیزات تاسیسات سرمایشی ساختمان :

این قسمت از تاسیسات ساختمان شاید به اندازه سیستم گرمایشی پیچیده نباشد اما با این وجود از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که موجب تولید هوای مطبوع در تابستان می شود. البته شایان ذکر است که این تجهیزات بیشتر در ساختمان های نوساز به کار گرفته شود و در ساختمان های قدیمی معمولا از همان روش های قدیمی یعنی کولر گازی و کولر آبی برای سرمایش محیط استفاده می شود. با این وجود در برج های ساختمان های مدرن یکی از تجهیزات تاسیسات ساختمان که برای سرمایش به کار گرفته می شود به این شرح می باشد :

  • فن کوئل : همانطور که از اسم این وسیله بر می اید فن های بزرگ و قدرتمندی می باشند که وظیفه پخش هوا گرم یا سرد تولید شده را بر عهده دارند. بله از این وسیله برای گرمایش محیط نیز استفاده می شود.
  • چیلر : چیلر همان دستگاه تولید کننده هوای سرد می باشد که در دو نوع آبی و گازی وجود دارد. در نوع آبی دستگاه با استفاده از آب به خنک کردن ساختمان می پردازد این درحالی است که نوع گازی این محصول جدی تر بوده و قدرت بیشتری نیز برای سرد کردن و تولید هوای خنک و مطبوع را دارد. شایان ذکر است تعداد دستگاه های چیلر مورد استفاده باید متناسب با فضای ساختمان باشد در غیر این صورت ممکن است یک دستگاه جوابگو گرمای تابستان کشور ما نباشد.

تجهیزات آب رسانی و گاز رسانی :

امروزه تمامی ساختمان ها از سیستم های انتقال آب و گاز برخوردار می باشند. در حقیقت این تاسیسات است که تسهیلات زندگی در یک محیط مسکونی را برای هر کسی فراهم می کند. بدیهی است که کیفیت این محصولات از اهمیت زیادی برخوردار می باشد چرا که عدم بهره مندی از کیفیت مناسب برای تجهیزات تاسیسات آبی و گازی می تواند به خرابی و آسیب دیدگی زودرس آن ها و اختلال در کل سیستم های

پمپ آب : پمپ آب را می توان در هر ساختمانی پیدا کرد. به طور کلی منابع قرار گیری آب در زیر زمین و پایین ترین نقطه هر ساختمانی می باشند که تجهیزات تاسیسات ساختمان باید آب را به قسمت های مختلف ساختمان برسانند. منشا حرکت آب در لول ها و در حقیقت نیروی حرکت سیالات در آب ها همان پمپ آب می باشد که بسته به حجم آب مورد انتقال ، تعداد طبقات ساختمان و … از نظر حجم و قدرت متفاوت می شوند.

سختی گیر : همانطور که می دانید آب شهری از املاح زیادی برخوردار می باشد که هم برای سلامتی انسان مضر است و هم می تواند تجهیزات تاسیسات ساختمان را مورد فرسایش قرار دهد و فرسودگی آن ها را تسریع کند. این املاح موجب می شود که آب شهری به اصطلاح سخت شود. برای جلوگیری از ورود این املاح به سیستم لوله کشی از سختی گیر استفاده می شود که میزان این املاح را تا حد بسیار مطلوب کاهش می دهد.

لوله های فولادی : این لوله ها هم در تاسیاست گاز رسانی مورد استفاده قرار میگیرند و هم در تاسیسات انتقال آب علی الخصوص آب داغ استفاده می شوند. به علت فشار بالایی که این سیالات زا آن برخوردار می باشند بدبهی است که برای انتقال این سیالات از لوله های فولادی و مانیسمان استفاده می شود که در اثر وارد شدن فشار زیاد به آن ها دچار ترکیدگی و از بین رفتگی نگردند.

لوله های پلمیری : در کنار لوله های فولادی معمولا از لوله های پلیمری برای انتقال سیالات آب سرد و خروج فاضلاب استفاده می شود. برای مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی باید لوله های پلیمری از کیفیت بالایی برخوردار باشند تا تاسیسات ساختمان شما زود به زود خراب نگردند.

رگلاتور گاز : از مهم ترین تجهیزات تاسیسات ساختمان بدون شک رگلاتور گاز می باشد که وظیفه ان کاهش فشار بالای گاز در یک خط لوله می باشد. اگر این دستگاه وجود نباشد فشار بالایی از گاز وارد یک خط لوله می شود و در نهایت به ترکیدگی منجر می گردد.

کنتور : کنتور وظیفه اندازه گیری میزان ورود گاز به یک خط لوله را بر عهده دارد و در حقیقت در کنار رگلاتور به عنوان یک سیستم تنظیم کننده فشار عمل می کند.

البته تجهیزات تاسیسات ساختمان مربوط به این چند سیستم نمی باشند و ابزار غیر قابل شمارشی در ساخت یک سیستم تاسیساتی کارامد به کار می رود. برای مثال تاسیسات مربوط به تخلیه فاضلاب نیز یکی از همان تاسیسات و سیستم های واجب و ضروری می باشد.

تجهیزات تاسیسات ساختمان

چرا باید از با کیفیت ترین تجهیزات تاسیسات ساختمان استفاده کرد ؟

همانطور که بارها در طول این مقاله به آن اشاره کرده ایم کیفیت تجهیزات تاسیسات ساختمان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. چرا که اولا این محصولات با هزینه های بسیار زیادی تهیه و خریداری می شوند. دوما که کار و فعالیت کل ساکنین یک ساختمان بسته به این تجهیزات می باشد و خرابی حتی یک قطعه کوچ در آن ها موجب می شود که کل فعالیت های یک ساختمان به طور کامل مختل شود. در آخر هزینه تعمیرات این تجهیزات است که موحب می شود اهمیت استفاده از محصول با کیفیت دو چندان برابر شود.

در حقیقت استفاده از محصول بی کیفیت در هر صورت به ضرر شما خواهد بود و مشکلات فراوانی برای شما به وجود می آورد.  به همین علت اهمیت دارد که شما در درجه اول با کیفیت ترین تجهیزات تاسیسات ساختمان را خریداری و به کار بگیرید. هرچند که ممکن در زمان خریداری این موضوع باعث بالا رفته هزینه های شما شود اما در نهایت کاملا به نفع شما خواهد بود و نیاز به تعمیر یا تعویض یا اصلاح قسمتی از آن را نخواهید داشت.

شما می توانید برای خرید با کیفیت ترین تجهیزات موتور خانه با گروه صنعت اریان تماس بگیرید و ضمن انجام مشاوره اولیه رایگان محصولات مورد نظر خود را بهترین قیمت و کیفیت تهیه کنید.

 

هزینه خرید تجهیزات تاسیسات ساختمانی به چه صورت می باشد ؟

به طور کلی یکی از هزینه های سنگین در زمان ساخت ساختمان مربوط به خرید تجهیزات تاسیسات ساختمان می باشد که تا حدودی طبیعی می باشد.

تجهیزات تاسیسات ساختمان به چه صورت می باشد ؟

به طور کلی این تجهیزات برای تاسیسات گرمایشی ، سرمایشی ، انتقال آب و گاز و ... مورد استفاده قرار میگیرد.

چرا خرید تجهیزات تاسیسات ساختمان از اهمیت زیادی برخوردار می باشد ؟

استفاده از تجهیزات با کیفیت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد چرا که کار و فعالیت یک ساختمان به آن وابسته می باشد.

4.8/5 - (65 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *