تاسیسات موتورخانه صنعتی

امروزه به هر خانه ، ساختمان ، برج یا هر جای دیگری که می رویم موتورخانه های بزرگی را می بینیم که مدام در حال فعالیت هستند. در حقیقت این قسمت مهم ترین قسمت هر مکانی که فعالیت و کار در آن صورت میگیرد ، موتورخانه است.

بدون موتورخانه امکان ادامه دادن به ساده ترین فعالیت های روزمزه نیز وجود ندارد و هر گونه ایرادی در آن موجب اختلال در روند کار ها می گردد. موتورخانه ها با استفاده از تاسیسات موتورخانه صنعتی که در خود جای داده اند ، می توانند فعالیت کنند. می توان گفت که تمام اهمیت موتورخانه به تاسیساتی است که در خود جای داده است.

برای اطلاع از قیمت و خرید
با ما تماس بگیرید
۰۲۱-۳۳۹۲۴۹۶۴ 09123134197 ارتباط در واتساپ
تجهیزات موتورخانه صنعتی

مهم ترین تاسیسات موتورخانه صنعتی کدامند ؟

به طور کلی هر تجهیزاتی که در موتورخانه وجود دارد از اهمیت زیادی برخوردار است و خرابی یا از کار افتادن هر کدام از آن ها می تواند مشکلات زیادی را به وجود بیاورد. اما برخی از قطعات و تاسیسات هستند که عملا بدون وجود آن ها امکان ساخت موتورخانه وجو ندارد. این تجهیزات به این شرح می باشد :

دیگتجهیزات موتورخانه صنعتی

آب گرم نیاز هر انسانی به خصوص در فصول سرد می باشد. اینکه یک ساختمان مسکونی ، تجاری یا حتی صنعتی نتواند اب گرم مورد نیاز فعالیت خود را تامین کند یک مشکل بزرگ محسوب می شود.

دیگ تامین کننده ی آب گرمی است که هر مکانی به آن احتیاج دارد و به طور کلی دیگ ها در دو نوع ساخته می شوند که باید بسته به ظرفیت ساختمان و میزانی که به آب گرم احتیاج دارید آن را انتخاب نمایید :

  • فولادی : دیگ های فولادی از مقاومت بسیار بالایی برخوردار می باشند و فشار های بسیار شدید را نیز تحمل می کنند. به همین علت این محصول در تاسیسات موتورخانه صنعتی ساختمان یا برج هایی که از ساکنین یا جمعیت بالایی دارند استفاده می شود.
  • چدنی : مقاومت این محصول به نسبت دیگ فولادی به مراتب پایین تر می باشد ولی همچنان یکی از محصولات پر مصرف است چرا که با توجه به قیمت پایین تری که دارد برای ساختمان های کوچک با ظرفیت پایین تر این دیگ انتخاب بهتری می باشد.

مشعل

تجهیزات موتورخانه صنعتی

دیگ به تنهایی نمی تواند سیستم گرمایشی را فعال نماید. چرا که وظیفه احتراق سیستم گرمایشی و تولید گرما و حرارت بر عهده تجهیزات دیگری است. مشعل همان عضو تاسیسات موتورخانه صنعتی است که وظیفه داغ کردن و تولید حرارت در سیستم های گرمایشی را بر عهده دارد.

این سیستم برای فعالیت خود از سوخت های موجود استفاده می کند و با استفاده از دو عنصر دیگر یعنی هوا یا اکسیژن و جرقه ای که موجب آتش می شود ، شروع به تولید حرارت مورد نیاز می کند. سوخت هایی که مشعل برای احتراق از آن استفاده می کند به این شرح است :

  • گاز
  • گازوئیل
  • مازوت

در صورت استفاده از مشعل های با کیفیت موجود در بازار این عضو از تاسیسات موتورخانه صنعتی می تواند تا 200 درجه تولید حرارت نماید. همچنین لازم به ذکر است که امروزه و در ساختمان های مدرن از دیگ و مشعل و حراراتی که تولید می شود برای تولید هوا مطبوع در فصول سرد نیز استفاده می گردد.

پمپتجهیزات موتورخانه صنعتی

معمولا منابع آبی در سطح زمین و حتی پایین تر آن قرار دارند و از پایین به بالا رفته و در دسترس مصرف کننده قرار میگیرند. چه چیزی موجب حرکت آب در خلاف جهت جاذبه می شود و آن را در طول طبقات پخش می کند ؟ پمپ به عنوان یکی از مهم ترین تاسیسات موتورخانه صنعتی این وظیفه را به عهده دارد که خرید و انتخاب درست آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

در غیر این صورت فشار آب که مسئله بزرگ بسیار از ساختمان ها است بسیار پایین خواهد بود و عملا استفاده ی مفید آن را به حداقل می رساند.

پمپ ها و ظرفیت آن باید بر اساس تعداد ساکنین  و افرادی که از آن استفاده می کنند تعین شود و همچنین برای ساختمان های بسیار بلند باید در طول طبقات پمپ هایی قرار بگیرد که فشار آب را تمدید نماید.

لوله و اتصالاتتجهیزات موتورخانه

هر چقدر هم که از دیگ و مشعل های با کیفیت و بسیار قوی استفاده نمایید ، تا زمانی که لوله و اتصالات مورد نیاز آن نصب نشود و سیستم ها و خطوط لوله کشی تاسیس نشود امکان بهره برداری از سایر تاسیسات موتورخانه صنعتی وجود ندارد.

لوله و اتصالات را نیز می توان از گسترده ترین و پر مصرف ترین تجهیزات هر موتورخانه ای به شمار آورد چرا که نسیت استفاده آن به نسب سایر تجهیزات بسیار بالاتر می باشد و در هر جایی که نگاه می کنیم وجود دارد. لوله و اتصالات را از نظر جنس بدنه می توان در دو گروه تقسیم بندی کرد :

محصولات پلیمری به علت مقاومتی که در برابر خوردگی دارند به طور معمول در سیستم های فاضلاب مورد استفاده قرار میگیرند و لوله های فلزی نیز به علت استحکام بالا و همچنین انتقال دمایی خوبی که دارند در سیستم های انتقال آب گرم و گاز رسانی از آن ها استفاده می شود.

توجه داشته باشید که این تجهیزات تاسیسات موتورخانه صنعتی باید با دقت هرچه تمام تر خریداری شود در غیر این صورت نه تنها کیفیت موتورخانه کاهش پیدا می کند بلکه با خرابی ترکیدگی که در سطح موتورخانه به وجود می آید ، مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت.

منبع انبساطتجهیزات موتورخانه صنعتی

یکی از تاثیراتی که گرما و سرما بر روی هر ماده ای می گذارد انبساط و انقباض می باشد. تاسیسات موتورخانه صنعتی نیز مدام با سرم و گرما در تماس هستند و تغییر دما در ان ها اتفاق می افتد.

از آنجا که این محصولات نمی توانند به خوبی این انبساط را تحمل کنند احتمال شکستگی این تجهیزات وجود دارد. البته تا زمانی که از منبع انبساط استفاده نکنیم ! این محصول موجب می گردد تا انبساط های که در نتیجه افزایش فشار و در بلند مدت در موتورخانه به وجود می آید به این تجهیزات آسیبی نرساند و موجب شکستگی آن ها نگردد.

در حقیقت این وسیله فشاری که در نتیجه بالا رفتن دما ایجاد می شود را به خود منتقل می کند و در نتیجه از شکستن تجهیزاتی مانند دیگ یا لوله ها جلوگیری می نماید.

 

 

چیلر و فن کوئلتجهیزات موتورخانه صنعتی

هر چند که این دو محصول مورد نیاز هر خانه ای نیستند اما نشانه یک موتورخانه مجهز و مدرن می باشد. این دو وسیله عهده دار تولید هوا مطبوع و تامین هوا گرم و سرد مرکزی می باشند.

به طور معمول برای تولید هوای گرم از مشعل ها و دیگ استفاده می کنند از طریق فن کوئل به واحد های می فرستند و برای سرما از سیستمی به نام چیلر استفاده می کنند. این دسته از تاسیسات موتورخانه صنعتی کار سرمایش و گرمایش هوا را در فصول گرم و سرد بسیار آسان می کند.

قیمت و فروش تاسیسات موتورخانه صنعتی

طبیعتا اطلاعات دارید که خرید این تجهیزات و تاسیسات دیگری که در این مطلب به آن اشاره نشد هزینه های بسیار سنگینی را تولید می کند.

اما این هزینه ها کاملا لازم و ضروری می باشد و کاهیدن از کیفیت موتورخانه می تواند در دراز مدت مشکلات بسیار زیادی را برای شما به وجود بیاورد. به همین علت نیز به شما پیشنهاد می کنیم هزینه های خرید تاسیسات موتورخانه صنعتی با کیفیت متحمل شوید تا از مجهز بودن و طول عمر بالای آن در دراز مدت نهایت استفاده را ببرید.

هزینه خرید تاسیسات موتورخانه صنعتی به چه صورت است ؟

از آنجا که این تاسیسات صنعتی به شمار می روند و تعداد آن ها هم بالاست به طور معمول خرید این تجهیزات با هزینه های بالا صورت میگیرد و قیمت دقیق آن نیز بسته به ظرفیت وسیله ای است که تهیه می کنید.

مهم ترین تجهیزات موتورخانه کدام است؟

هر کدام از تجهیزات موتورخانه اعم از دیگ ، اتصالات ، لوله ها ، مشعل و ... لازم می باشد و از این نظر نمی توان مهم ترین آن را انتخاب کرد.

سیستم گرمایشی موتورخانه با کدام تجهیزات کار می کند؟

مشعل و دیگ منبع گرمایش ساختمان ها می باشند.

4.7/5 - (145 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ساعات پاسخگویی شنبه تا پنج‌شنبه 9 الی 18

phon 021-33924964 واتس اپ تماس در واتساپ