تفاوت لوله سیاه و گالوانیزه

تفاوت لوله سیاه و گالوانیزه

اگر قصد ساخت تاسیسات یا سیستم های ابی و گازی را داشته و یا حتی در ساخت این سیستم ها نقش داشته باشید اسم لوله سیاه و لوله گالوانیزه را زیاد شنیده اید. این دو لوله از مهم ترین و پر استفاده ترین انواع لوله های فلزی می باشد که از بازار مصرف بسیار خوبی در میان تجهیزات صنعتی برخوردار است. این دو نوع لوله هر کدام از ویژگی های متفاوتی برخوردار هستند که مصارف و کاربرد آن ها را متفاوت می کند. تفاوت لوله سیاه و گالوانیزه باعث می شود که هر کدام بر اساس نیاز خود خریداران مخصوص به خود را داشته باشد و در سیستم های مختلفی به کار گرفته شود.

ما در این مطلب قصد داریم تا به مهم ترین تفاوت لوله سیاه و گالوانیزه بپردازیم و مصارف و ویژگی های هر کدام را به تفکیک بیان کنیم. برای کسب اطلاعات لازم در مورد این دو لوله این مطلب را از دست ندهید. همچینن در ادامه می توانید با تماس با گروه صنعت آریان با بهترین قیمت و کیفیت به خریداری انواع تجهیزات صنعتی بپردازید.

برای بیان تفاوت لوله سیاه و گالوانیزه ابتدا باید هر کدام را به تفکیک توضیح دهیم و ویژگی های آن را بیان کنیم.

لوله سیاه چیست ؟

لوله سیاه یکی از انواع لوله های فلزی می باشد که به علت ظاهر سیاه رنگی که دارد به این نام مشهور است. سطح بیرونی و خارجی این لوله با هیچ لایه ای پوشیده نمی شود و محصول نهایی و خام آهن و فولاد می باشد.

یکی از تفاوت لوله سیاه و گالوانیزه در رنگ آن است .علت رنگ بسیار تیره این لوله این می باشد که در فرآیند تولید آن از اکسید آهن استفاده می شود و در نهایت ظاهر لوله را به این شکل در می آورد. تفاوت لوله سیاه و گالوانیزهمهم ترین ویژگی های این لوله به این شرح می باشد :

  • لوله سیاه از فولاد ساخته می شود و از فرآورده های این آلیاژ محسوب می گردد.
  • در زمینه مصرف و کاربرد این لوله نمی توان تفاوت لوله سیاه و گالوانیزه را بیان کرد چرا که مصرف اصلی هر دو آن ها مربوط به انتقال سیالات آبی و گازی می باشد و در این سیستم ها به کار می رود.
  • این لوله به علت مقاومت بالایی که در برابر حرارت دارد می تواند در زمینه انتقال آب های گرم نیز به کار گرفته شود. همچنین این لوله ها برای سیستم های آب پاشی نیز به کار گرفته می شود.
  • شایان ذکر است از آنجا که لوله سیاه در برابر آب چندان از خود مقاومت نشان نمیدهد بهتر است در استفاده برای انتقال سیالات آبی با دقت بیشتری عمل کرد و همچنین برای انتقال آب اشامیدنی از آن استفاده نشود
  • لوله های سیاه بدون هیچ پوششی ساخته و تولید می شوند و به همین علت از نظر مقاومت در برابر زنگ ضدن یا خوردگی سایر اسید ها کمی ضعیف تر عمل می کند.
  • یکی از مهم تفاوت لوله سیاه و گالوانیزه در قیمت آن می باشد. لوله سیاه به طور معمول از قیمت کمتری برخوردار است.
  • از مهم ترین انواع لوله سیاه میتوان به لوله سیاه درز دار اشاره کرد که در بدنه ی خود از نقاط جوش برخوردار می باشد و به همین علت برای اتصالات سیالاتی با فشار های بسیار بالا چندان مناسب نمی باشد. شما می توانید راهنمای خرید لوله درز دار را از طریق این سایت مطالعه نمایید.

در این قسمت به ذکر مهم ترین ویژگی های لوله سیاه پرداختیم. برای کسب اطلاعات در مورد لوله گالوانیزه و تفاوت لوله سیاه و گالوانیزه در ادامه ی این مطلب با ما همراه باشید.

لوله گالوانیزه چیست ؟

اگر بخواهیم تعریف دقیقی از لوله گالوانیزه ارائه دهیم که در آن تفاوت لوله سیاه و گالوانیزه نیز مشهود باشد به این صورت می توانیم آن را توضیح دهیم :

لوله گالوانیزه همان لوله های فلزی هستند که در برابر خوردگی یا زنگ ضدگی حساس می باشد. این حساسیت به خوردگی باعث می شود که در فرآیند تولید پوششی به نام گالوانیزه بر روی آن لوله گالوانیزهکشیده شود تا آن در برابر انواع خوردگی ها و زنگ ضدگی ها مقاوم کند. مهم ترین ویژگی های لوله گالوانیزه به این شرح می باشد :

  • از مهم ترین تفاوت لوله سیاه و گالوانیزه همین پوششی است که بر روی سطح این لوله وجود دارد که در نهایت باعث می شود در برابر آب و انواع اسید ها دچار خوردگی و پوسیدگی نشود.
  • تفاوت لوله سیاه و گالوانیزه در جنس قابل بیان نمی باشد چرا که هر دوی این لوله ها از فولاد ساخته می شوند.
  • گالوانیزه کردن این لوله ها به دو روش انجام می شود که از این نظر این دو لوله را به دو نوع گالوانیزه و سیاه تقسیم می کند.

 

  1. لوله گالوانیزه سرد : این لوله با استفاده از نمک های روی که در یک محلول آبی قرار گرفته اند استفاده می شود.
  2. لوله گالوانیزه گرم : در ساخت این لوله از محفظه ای که روی یا زینک مذاب پر شده است استفاده می شود و این لوله ها در این محفظه های وارد شده و در نهایت گالوانیزه می شوند.

 

  • لوله های گالوانیزه از آهن هم ساخته می شوند و فلز آن را در برابر زنگ ضدگی و پوسیدگی مقاوم می کند.
  • تفاوت لوله سیاه و گالوانیزه از نظر کاربرد چندان قابل توجه نمی باشد چرا که هر دوی آن در نهایت برای انتقال سیالات آبی و گازی استفاده می شود.
  • شایان توجه است که لوله گالوانیزه در مقایسه با لوله ی سیاه از قیمت بیشتری برخوردار می باشد.

شما می توانید برای خرید این دو لوله با بهترین کیفیت و قیمت با گروه صنعت آریان تماس بگیرید. همچنین برای کسب اطلاعات لازم در مورد مهم ترین تفاوت لوله سیاه و گالوانیزه ادامه ی این مطلب را از دست ندهید.

تفاوت لوله سیاه و گالوانیزه

در نهایت مهم ترین تفاوت های لوله گالوانیزه و لوله سیاه به این شرح می باشد :

تفاوت لوله سیاه لوله گالوانیزه

مقاومت در برابر خوردگی

مهم ترین تفاوت لوله سیاه و گالوانیزه نیز در این مورد می باشد. هر چند که لوله های سیاه و گالوانیزه هر دو از مقاومت خوبی در برابر انواع سیالات برخوردارند اما در نهایت در برابر خوردگی مقاومت های متفاوتی از خود نشان می دهند. پوشش گالوانیزه که در داخل این لوله کشیده می شود باعث می شود که اتصالات در حال انتقال با سطح داخلی لوله و فلز در تماس نباشد و در نهایت اسید ها باعث خوردگی لوله یا اب باعث زنگ زدگی آن نشود.

اما سطح داخلی لوله سیاه به طور کامل در تماس با مواد در حال انتقال قرار می گیرد و از همین نظر نیز دچار اسیب و پوسیدگی می شود.

کابرد و مصارف

از آنجا که لوله های سیاه در برابر زنگ ضدگی و اسید ها از خود مقاومت نشان نمی دهد ، بهتر است در انتقال آب آشامیدنی از آن استفاده نشود. همچنین انتقال مواد فاضلابی به علت اسیدی بودن آن ها چندان مناسب نمی باشد اما در انتقال سیالات گازی با خیال راحت می توانید از لوله سیاه استفاده کنید. تفاوت لوله سیاه و گالوانیزه در این است که لوله گالوانیزه در انتقال سیالات آبی و … محدودیتی ندارد و با اطمینان می تواند از آن استفاده کرد.

لوله سیاه

مواد تشکیل دهنده

لوله های سیاه به طور عمده از فولاد ساخته می شوند و هیچ پوشش دیگری بر روی آن ها قرار نمی گیرد. اما لوله گالوانیزه هم می تواند از فولاد ساخته شود و هم از آهن و در آخر با استفاده از زینک پوششی بر روی آن قرار میگیرد و آن را در برابر خوردگی مقاوم می کند.

طول عمر

هر چند که استفاده از این لوله ها در تاسیسات مناسب خود مشکلی برای آن ایجاد نمی کند اما با توجه به اینکه لوله سیاه ممکن است در اثر شرایط محیطی خورده و پوسیده شود ، طول عمری کمتری نسبت به لوله گالونیزه دارد. هرچند هم که محیط داخلی لوله سیاه با سیالات خورنده در تماس نباشد اما ممکن است از بیرون و در اثر سایر شرایط محیطی پوسیده و خورده شود. به همین علت از تفاوت لوله سیاه و گالوانیزه به طول عمر آن ها نیز می توان اشاره نمود.

قیمت لوله گالوانیزه و سیاه

در نهایت از مهم ترین تفاوت لوله سیاه و گالوانیزه می توان به قیمت آن ها اشاره کرد. طبیعی است که قیمت تجهیزاتی که تهیه می کنید برای شما اهمیت دارد و به همین علت است که باید از تفاوت قیمتی دو لوله آگاه باشید. قیمت این لوله ها از موارد زیادی همچون کیفیت ساخت یا نوع پردازش و ساخت آن ها (درز دار بودن یا بدون درز) و همچنین سایز و قطر آن ها تاثیر می گیرد. اما به طور طبیعی از آنجا که تولید لوله گالوانیزه فرآیند طولانی تری دارد و نیاز به مواد بیشتری یعنی زینک برای ساخت این پوشش دارد ، قیمت بیشتری را به نسبت لوله سیاه به خود اختصاص می دهد.

در این مطلب به مهم ترین تفاوت لوله سیاه و لوله گالوانیزه پرداختیم. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با گروه صنعت آریان تماس بگیرید و ضمن انجام مشاوره اولیه رایگان به خرید انواع تجهیزات صنعتی مورد نیاز خود بپردازید. کافیست با ما تماس حاصل فرمایید.

صنعت آریان با ارائه با کیفیت ترین تجهیزات سیستم های آبی ، گازی ، نفتی ، پتروشیمی ، ساختمانی و … آماده خدمت رسانی به شما مشریان عزیر می باشد.

مهم ترین تفاوت لوله گالوانیزه و سیاه چیست؟

پوششی است که بر روی لوله گالوانیزه کشیده می شود آن را در برابر خوردگی و زنگ ضدگی مقاوم می کند.

کاربرد این لوله ها به چه شکل است ؟

هر دو لوله برای انتقال سیالات آبی و گازی به کار گرفته می شوند اما از آنجا که لوله سیاه دچار زنگ ضدگی می شود بهتر است برای آب اشامیدنی به کار گرفته نشود.

جنس لوله سیاه و گالوانیزه از چیست ؟

هر دو لوله ها از فولاد ساخته می شوند اما لوله گالوانیزه از آهن نیز تهیه می گردد.

4.6/5 - (251 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *