آیا استیل جذب آهنربا میشود ؟

آیا استیل جذب آهنربا میشود ؟

استیل یا فولاد یکی از مهم ترین آلیاژ هایی است که امروزه در ساخت انواع وسایل و ابزار به کار می رود. اگر محیط اطراف خود نگاه نمایید متوجه می شوید که بسیاری از ابزار و وسایل اطراف شما از استیل ساخته شده است و این آلیاژ در زندگی بسیاری از ما کاربرد فراوانی دارد. استیل علاوه بر کاربرد خود از دسته آلیاژ های ارزشمند نیز تلقی می شود. علت ارزش آن این است که در صورت اصلی بودن بسیار مقاوم و با کیفیت خواهد بود. یکی از راه تشخیص استیل این است که ببینم آیا استیل جذب آهنربا میشود یا نه ؟در این مطلب قصد داریم تا برسی کنیم که آیا استیل جذب آهنربا میشود یا خیر پس برای دریافت جواب سوال خود با ما در این مطلب همراه باشید.

در بسیاری از اوقات پاسخ این سوال که آیا استیل جذب آهنربا میشود یا خیر در زمانی اهمیت دارد که هزینه زیادی را صرف خرید قاشق استنلس استیل کرده اید و میخواهید اصل بودن آن را تشخیص دهید. پس حتما برای دریافت پاسخ این سوال که آیا قاشق استیل جذب آهنربا میشود یا خیر این مطلب را مطالعه بفرمایید.

آیا استیل جذب آهنربا میشود

چرا اینکه آیا استیل جذب آهنربا میشود اهمیت دارد ؟

فوقا ذکر کردیم که این آلیاژ علاوه بر کاربرد بسیار زیادی که دارد ارزشمند نیز هست و در زمان فروش نسبت به سایر فلزات از قیمت بالا تری برخوردار می باشد. به همین علت باید مطمن باشید که هزینه ای که برای خرید محصولی می پردازید ، صرف خرید استیل اصل شده است و جنس تقلبی مورد فروش قرار نگرفته است. توجه داشته باشید که متاسفانه امروزه بازار فروش ابزار متقلبانه زیاد شده است و افراد زیادی به فروش استیل غیر اصل می پردازند.

به علت اهمیت خرید استیل اصل بسیاری افراد در زمان خرید از روش های گوناگونی برای تشخیص استیل اصل استفاده می کنند و یکی از آن ها به این روش است که آیا استیل جذب آهنربا میشود یا خیر. اما این روش به صورت کامل درست است و به شما امکان تشخیص استیل اصل از تقلبی را می دهد ؟ در این مطلب با ما همراه باشید تا پاسخ سوال خود را دریافت نمایید.

انواع استیل و جذب مغانطیسی آن ها

برای رسیدن به پاسخ این سوال که آیا استیل جذب آهنربا میشود یا نه ابتدا باید انواع استیل را برسی کنیم. به طور کلی در پاسخ به این سوال باید گفت که جذب مغناطیسی استیل در نزدیکی با آهن ربا به دو گونه خواهد بود :

  • استیل بگیر
  • استیل نگیر

همانطور که مشخص است منظور از استیل نگیر این است که این نوع از استیل جذب آهن ربا نمی شود و بالعکس ، استیل بگیر جذب مغناطیسی خواهد داشت. پس در جواب به این سوال که آیا استیل جذب آهنربا میشود یا نه باید گفت که این جذب مغناطیسی از نوع استیل و درصد آلیاژ آنها تاثیر می پذیرد. پس باید توجه داشته باشید تست استیل اصل با آهن ربا روش قطعی نیست و برخی از آلیاژ های استیل جذب آهن ربا می شوند.

آیا استیل جذب آهن ربا میشود

آلیاژ های استیل بگیر به این شرح می باشد :

استیل 430

یکی از مهم ترین و پرکاربرد انواع آلیاژ های استیل بگیر می باشد که البته قیمت نسبتا بالایی نیز دارد چرا که تحمل دمایی بسیار خوبی دارد و در ساخت انواع ابزار مناسب می باشد.

استیل 420

مجددا این استیل نیز جذب آهن ربا می شود و با این وجود ار مقاومت بسیار خوبی برخوردار می باشد. انواع وسایل آشپرخانه مانند قاشق یا چاقویی که در خانه می بینید به طور معمول از این استیل ساخته می شود.

پس اگر برای دریافت پاسخ این سوال که آیا استیل جذب آهنربا می شود از قاشق یا وسایل آشپزخانه استفاده کرده اید و جذب آن شده است  از علت های آن این است که برخی از قاشق های جذب اهن ربا می شوند و علت آن نیز استفاده از آین آلیاژ در ترکیبات آن است. توجه داشته باشید تنها قاشق های استنلس استیل اصل جذب اهن ربا نمی شوند که در ادامه علت آن را توضیح می دهیم.

استیل 410

اولین درجه استیل های بگیر محسوب می شود و هم نسبتا از مقاومت کمتری برخوردار است و هم به طور کلی با قیمت ارزان تری قابل تهیه و خریداری می باشد. این نوع از آلیاژ های ثابت می کنند که در پاسخ به این سوال که آیا استیل جذب آهنربا میشود در برخی از موارد پاسخ مثبت خواهد بود.

آلیاژ استیل های نگیر به این شرح می باشد :

استیل 321

این استیل در دسته گران ترین استیل ها می باشد چرا که علاوه بر داشتن خاصیت ضد زنگ بودن از تیتانیوم بسیار زیادی نیز برخوردار می باشد که موجب می شود تا به نسبت تمامی انواع استیل ها از کیفیت و مقاومت بسیار خوبی برخوردار باشد و در تماس با مواد اسیدی دچار خوردگی و پوسیدگی نشود.

استیل 316 تیتانیوم دار

این استیل نیز از مقدار تیتانیوم خوبی برخوردار می باشد اما به نسب داشتن نسبت ترکیبی متفاوت از قیمت بهتر و کمتری برخوردار می باشد. توجه داشته باشید که در جواب به این سوال که آیا استیل جذب آهنربا میشود باید گفت که تمامی استیل هایی که در این قسمت به آن می پردازیم جذب مغناطیسی نخواهند داشت.

استیل 316 بدون تیتانیوم

این استیل همچنان در دسته استیل های زنگ نزن مسحوب می شود که جذب مغناطیسی ندارد اما با این وجود به علت نداشتن تیتانیوم به مراتب مقاومت کمتری دارد و در اثر برخورد با مواد اسیدی در دراز مدت دچار پوسیدگی می شود.

استیل 304

این استیل از کاربرد فراوانی برخوردار است و این کاربرد گسترده را به سبب جوش پذیری بالا است. در حقیقت کشش این آلیاژ بسیار خوب است و کار جوشکاری را آسان می کند.

این تقسیم بندی به راحتی به این سوال که آیا استیل جذب آهنربا میشود پاسخ می دهد. جذب استیل به آهن ربا بر اساس آلیاژ آن است و تنها نوع استیلی که جذب آهن ربا نمی شود ، استیل زنگ نزن یا استنلی استیل می باشد.

آیا قاشق استیل جذب آهن ربا می شود؟

چرا استنلس استیل جذب آهن ربا نمی شود ؟

در ابتدا باید گفت از آنجا که هزینه خرید استنلس استیل نسبتا  بالا می باشد از این روش که آیا استیل جذب آهنربا میشود می توانید برای تشخیص آن از نوع تقلبی استفاده نمایید. علت اینکه استیل زنگ نزن جذب آهن ربا نمی شود این است که این آلیاژ در ترکیبات خود از نیکل ستفاده می کند و همین فلز که البته تاثیر زیادی در استحکام آن دارد موجب می شود که ساختار نهایی این آلیاژ تحت تاثیر دایره مغناطیسی آهن ربا قرار نگیرد.

یکی از دلایل اهمیت این سوال تشخیص قاشق استیل اصل است. از آنجا که قاشق استنلس استیل قیمت بالایی در بازار دارد تشخیص آن اهمیت دارد و به همین علت این سوال را ایجاد می کند که آیا قاشق استیل جذب آهنربا می شود ؟ در پاسخ به این سوال باید گفت خیر. اگر قاشق خریداری شما جذب آهن ربا شد استنلس استیل نمی باشد.

اگر می خواهید از این روش برای تشخیص استیل استلنس استفاده نمایید جواب این سوال که آیا استیل جذب آهنربا میشود اهمیت زیادی خواهد داشت. اما اگر سایر ابزار استیل شما جذب آهن ربا شد به این معنا نیست که این ابزار تقلبی هستند بلکه به این معناست که از نوع استیل بگیر است.

چگونه می توان قاشق استنلس استیل از قاشق های معمولی تشخیص داد ؟

یکی از مهم ترین خاصیت های فولاد زنگ نزن یا استنلس استیل این است که این آلیاژ جذب فلز نمی شود به همین علت استفاده از اهن ربا بر روی قاشق روش بسیار خوبی می باشد.

آیا امکان دارد که استیل جذب آهن ربا شود ؟

بله نوع خاصی از آلیاژ های استیل وجود دارد که با کشش های مختلف جذب آهن ربا می شوند.

چرا استیل جذب آهن ربا نمی شود؟

برخی از آلیاژ های استیل در ساختار و ترکیبات خود از نیکل استفاده می کنند و نیکل باعث تغییر خاصیت این آلیاژ می شود و در نهایت موجب می شود که این آلیاژ جذب آهن ربا نشود.

4.5/5 - (240 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *